Skole-hjemsamarbejde om læsning og skrivning i børnehaveklassen

Vorgod-Barde Skole vil gerne byde jer velkommen til et rigtigt godt samarbejde om jeres børns udvikling af deres skriftsprog – læsning og skrivning.

I er som forældre særdeles vigtige for jeres børns udvikling af ordforråd og kendskab til skriftsprog
Som forældre kan I medvirke til at vække jeres barns læseglæde og at styrke dets forudsætninger for at blive god til at læse og skrive. Det kan I bl.a. gøre ved at læse for jeres barn og at tale med barnet om det, I læser. Herved medvirker I til at udvikle jeres barns ordforråd samt dets kendskab til skriftsprog og bøger.
Vi anbefaler derfor, at I dagligt læser med jeres barn og taler om teksten. Herved bliver I en vigtig medspiller i forhold til at udvikle jeres barns sprog og kendskab til skriftsproget.

Tid, hygge og lyst til læsning
Undgå at blive forstyrret eller afbrudt, mens I læser og gør læsningen til en hyggestund, så barnet oplever glæde ved at læse og tale om bøgerne. Barnet får lyst til at læse, når det oplever jeres interesse for det, I læser.

Læs og tal med jeres barn
Tal om billeder, ord, indhold og andet, som I kommer til at tænke på, når I læser.
Lad gerne samtalen om bogen udspringe af det, der optager jeres barn og støt undervejs i forhold til at sætte ord på og at uddybe forklaringer.
Jo større viden jeres barn har, og jo flere ord det kender og anvender, jo bedre bliver barnet til at forstå indholdet i tekster.

Forklar og/eller vis ukendte ord og vendinger.

Stil åbne og nysgerrige spørgsmål, for det får jeres barn til at deltage mere aktivt i samtalen om bogen. Herved stimuleres barnets sprog, fordi det får lyst til at fortælle og at sætte ord/sprog på sine tanker.

Giv jer god tid til at lytte til jeres barn og at besvare spørgsmål.

Tal med barnet både før, under og efter læsningen.

Før
Hvad tror du bogen handler om? (Tal om bogens titel, se på for- og bagside mv.)

Mens
Tal om svære ord og handlingen og stop gerne op og bed barnet fortælle, hvad hun/han nu tror, der kommer til at ske.

Efter
Hvad handlede bogen om? Hvad synes du om bogen? Hvad er det ved bogen, der gør, at du synes det?

I kan se yderligere læsepointer, forslag og inspiration på Ringkøbing-Skjern Kommunes hjemmeside: https://sprog-laes-matematik.rksk.dk/laesning/boernehaveklasse/laesepoi…

Vorgod-Barde Skole ser frem til et rigtigt godt samarbejde om jeres børns skriftsprog via jeres daglige læsning og samtale i hjemmet til glæde for jeres børns læse- og skriveudvikling.

God læse- og samtalelyst.

Vorgod-Barde Skole