Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Læse- og skriveindsats på Vorgod-Barde Skole

Logo Ringkøbing-Skjern Kommune

 

Skriftsprogsindsats på Vorgod-Barde Skole

Målstyringsværktøjet er rammen, inden for hvilken den enkelte skole formulerer sig skriftligt om sin egen indsats på skriftsprogsområdet. Intentionen er:

  • Den enkelte skole formulerer sit eget mål og profiterer derved af den deraf følgende pædagogiske og refleksive proces. Det er vigtigt, at de fagfaglige kompetencer på hver enkelt skole er en del af den proces.
  • Der skal være plads til forskellighed i fællesskabet. Målbeskrivelsen får den profil, som den enkelte skole ønsker. Den fælles skabelon skal give genkendelighed og systematik i målbeskrivelsernes form, så det kommunale fællesskab kommer til udtryk.

 

Mål for skriftsprogsindsats i indskolingen - børnehaveklasse til 3. klasse

Skolens overordnede formål med indsatsen
Alle elever på Vorgod-Barde Skole skal videre til andre skoler med de bedst mulige læse- og skrivekompetencer.
Eleverne skal udvikle funktionelle læse- og skrivemetoder, som gør dem i stand til at vælge skrive- og læseform, som passer til den enkelte opgave. 
Eleverne skal opleve, at de udvikler deres læse- og skrivelyst som udgangspunkt for nuværende og fremtidig læring.

Formål med indsatsen i indskolingen
Eleverne skal blive sikre læsere.
Det betyder, at vi arbejder os hen mod læringsmålet: Den enkelte elev får en afkodning, der er så flydende og problemfri som mulig.

Eleverne skal lære at skrive enkle, men sammenhængende fiktions- og fagtekster med alderssvarende forståelse, ligesom den enkelte elev i en fortsat proces skal lære staveregler svarende til denne elevs zone for nærmeste udvikling.

Mål for indsatsen i indskolingen
Eleven og dennes dansklærer skal i fællesskab sætte synlige mål for den enkelte elevs læse- og skriveproces.

Tilbagevendende læsetiltag i indskolingen eller på den enkelte årgang
Skolen har dagligt ca. 20 minutters læsebånd.

 

Evalueringsværktøjer

I indskolingen tages nedenstående prøver.
Med mindre andet er nævnt, foretages evalueringen af dansklæreren med eventuel vejledning af læsevejlederen.

Børnehaveklasse

I august/september tages første del af sprogvurderingen Læseevaluering på begyndertrinnet samt KRI-prøven (en kontrolleret tegneiagttagelse).
I oktober mødes børnehaveklasselæreren med læsevejlederen for drøftelse af resultaterne og eventuelle tiltag i forhold hertil.
I maj tages anden del af sprogvurderingen Læseevaluering på begyndertrinnet.
I juni/juli mødes børnehaveklasselæreren med læsevejlederen og klasselærer i kommende 1. klasse med henblik på en god overlevering på baggrund af drøftelse af resultaterne og eventuelle tiltag i forhold hertil.
Der er endvidere mulighed for at inddrage en læsekonsulent fra RKSK, hvis dette ønskes. 

1. klasse

Marts
Læseevaluering på begyndertrinnet Ordlæs (læsning af rigtige ord), orddiktat (stavning af rigtige ord), Idas ord (læsning af nye ord) og Dinodiktat (stavning af nye ord).

Marts eller april
Risikotest for ordblindhed for de elever, som viser tegn på specifikke læsevanskeligheder samt for elever med en ordblind forælder, medmindre  forældre og skoleleder i samråd vurderer, at der ikke er behov herfor.

2. klasse

Først på skoleåret
National test i læsning.
August, september, oktober (inden efterårsferien)
Aarstidslæseprøve med indbygget inferenstræning.
April
ST2 (staveprøve)
April eller maj
Testbatteri til identifikation af elever i risiko for dysleksi (ordblindhed).
Testen tages af læsevejlederen.
Maj eller juni - kan også vente til august/september i 3. klasse
Forløb med gentaget læsning.

3. klasse

August/september
Forløb med gentaget læsning, hvis dette ikke fandt sted i maj eller juni i 2. klasse.
Først på skoleåret
National test i læsning.
August, september, oktober (inden efterårsferien)
Aarstidslæseprøve med indbygget inferenstræning.
Maj
ST3 (staveprøve)
Forår
Forløb med gentaget læsning.

Opsamling på evaluering

På baggrund af testresultatet fastsættes nye mål for elevernes læse- og skriveudvikling, så de kan udvikle deres kompetencer bedst muligt.

 

Procedure i forhold til indskolingselever i vanskeligheder

Såfremt en elev er i store vanskeligheder i forhold til målene på årgangen, udarbejdes en handleplan for tiltag i forhold til de vanskeligheder, den konkrete elev er i. Skole, elev og hjem indgår i et samarbejde om at støtte op om vanskelighederne, så eleven bliver så dygtig, som hun/han kan.

Computeren er et uundværligt skrive-læseværktøj for en elev i skriftsprogsvanskeligheder, hvorfor det er vigtigt, at eleven lærer at benytte IntoWords.

Elever, som efter at være blevet testet med Testbatteri til identifikation af elever i risiko for dysleksi, vurderes til at være i risiko for dysleksi eller på grænsen dertil, får først i 3. klasse et forløb med VAKS Lyd for lyd.

 

Skolens samarbejde med forældre om læseindsatsen

Skolen forventer, at forældrene på hverdage læser med deres barn, hvilket vil blive fremhævet til forældremøder samt løbende i undervisningen og i skoletiden. 

 

Mål for skriftsprogsindsats på mellemtrinnet - 3.-6. klasse

Skolens overordnede formål med indsatsen

Alle elever på Vorgod-Barde Skole skal videre til andre skoler med de bedst mulige læse- og skrivekompetencer.
Eleverne skal udvikle funktionelle læse- og skrivemetoder, som gør dem i stand til at vælge skrive- og læseform, som passer til den enkelte opgave. 
Eleverne skal opleve, at de udvikler deres læse- og skrivelyst som udgangspunkt for nuværende og fremtidig læring.
Endvidere er det på mellemtrinnet vigtigt, at eleverne lærer at bruge den bedst egnede læsestrategi i en given opgave, så de kan anvende den bedst egnede strategi i forhold til de læseudfordringer, de står overfor.

Mellemtrinnets formål med indsatsen

Formålet med skriftsprogsindsatsen er, at eleverne:

  • får redskaber til funktionel læsning og skrivning af faglige og fiktive tekster.
  • bliver bevidste om målet med læsning og skrivning i de opgaver, de skal løse.

Andre mål for indsatsen

Eleverne:

  • lærer at sætte egne mål for udvikling af læse- og skrivekompetencer.
  • læser sprogligt udviklende tekster og bruger varierende læseforståelsesstrategier.
  • søger forklaringer på fagudtryk i trykte og elektroniske ordbøger.
  • anvender forskellige læseteknikker
  • udvikler læsehastighed og tilpasset læsestrategi til genre og sværhedsgrad

Tilbagevendende læsetiltag på mellemtrinnet

Skolen har dagligt ca. 20 minutters læsebånd.

 

Evalueringsværktøjer

På mellemtrinnet tages nedennævnte prøver.
Med mindre andet er nævnt, foretages evalueringen af dansklæreren med eventuel vejledning af læsevejlederen.

4. klasse

Først på skoleåret
National test i læsning.
August, september, oktober (inden efterårsferien)
Aarstidslæseprøve med indbygget inferenstræning.
Inden efterårsferien
Forløb med gentaget læsning, såfremt det ikke fandt sted i foråret i 3. klasse - eller synes gavnligt.
Maj
ST4 (staveprøve).
Forår
Forløb med gentaget læsning.

5. klasse

August, september, oktober (inden efterårsferien)
Aarstidslæseprøve med indbygget inferenstræning.
Maj
ST5 (staveprøve).

6. klasse

Først på skoleåret
National test i læsning.
August, september, oktober (inden efterårsferien)
Aarstidslæseprøve med indbygget inferenstræning.
Maj
ST6 (staveprøve).

Opsamling på evaluering

På baggrund af testresultatet fastsættes nye mål for elevernes læse- og skriveudvikling, så de kan udvikle deres kompetencer bedst muligt.

Skriftsprogsindsats i 4. klasse

I 4. klasse er der to forløb med materialet Tag ordet med dig!
Formålet med forløbene er at give eleverne strategier til tilegnelse af nye ords betydning og stavemåde. Tilegnelse af nye ord er afgørende for elevernes ordforråd, læseforståelse og stavefærdigheder. 

Efter efterårsferien: Tag ordet med dig! Brug Morfemerne
Januar - februar: Tag ordet med dig! Brug Konteksten

 

Procedure i forhold til elever på mellemtrinnet, som er i vanskeligheder

Såfremt en elev er i store vanskeligheder i forhold til målene på årgangen, udarbejdes en handleplan for tiltag i forhold til de vanskeligheder, den konkrete elev er i. Skole, elev og hjem indgår et samarbejde om at støtte op om vanskelighederne, så eleven bliver så dygtig, som hun/han kan.

Computeren er et uundværligt dagligt skrive-læseværktøj for en elev i skriftsprogsvanskeligheder, hvorfor det er vigtigt, at eleven benytter IntoWords.

 

Skolens samarbejde med forældre om læseindsatsen

Skolen forventer, at forældrene på hverdage læser med deres barn, hvilket vil blive fremhævet til forældremøder samt løbende i undervisningen og i skoletiden. 

 

Revideret september 2022