Trivselsgruppe

Trivselsgruppe – Et tilbud til børn

Nogle gange oplever vi, at der er børn, som går rundt alene med svære tanker og følelser, og som også tror, at de er de eneste, som har det sådan.
Der kan være mange forskellige årsager til, at de får de tanker, men ofte handler det om alvorlig sygdom.  Det er derfor vigtigt at give børnene mulighed for at komme af med tankerne og at få sat ord på det, som er svært, så det ikke fylder alt i deres hverdag.

På Vorgod-Barde Skole vil vi derfor skabe tid og rum for disse børn og i en periode tilbyde dem at komme i en trivselsgruppe - et pusterum i skoledagen - hvor de kan få lov at snakke, lytte og blive lyttet til i samvær med andre børn og to voksne.

Formålet med gruppen er:

• At skabe et fortroligt samvær, hvor man kan lytte og snakke med hinanden. Det er altså ikke et terapiforløb.
  • At børnene i mødet med jævnaldrende, der har det på samme måde, kan dele tankerne om det, som fylder, fx angst, sorg, usikkerhed og savn.
  • At børnene oplever, at de både kan hjælpe og lære af hinanden.
  • At de får mulighed for at få sat ord på det, som fylder hos dem.

Strukturen i gruppen

• En fast ugentlig dag og et fast tidspunkt.
  • Eget lokale.
  • Mødepligt i de på forhånd aftalte antal mødegange.
  • Tavshedspligt børnene imellem og mellem de voksne og børnene.
  • Hvis der er behov for det, tages kontakt til forældrene.
  • Connie Clausen – pædagogisk assistent – deltager altid i møderne.