Procedure ved voldsomt vejr

Logo Vorgod-Barde Skole

Blæst
I situationer, hvor der fra DMI er varslet kraftig storm, storm med vindstød af orkanstyrke eller direkte orkan, skal alle børn, der er mødt på skolen, være indenfor.
Børnene sendes normalt ikke hjem - i stedet hjælper vi hinanden med tilsyn med børnene, indtil de kan afhentes af deres forældre.

Skulle der forekomme situationer, hvor der sker stormskader på skolen, rykker alle børn og voksne ned i kælderen, da det er her, der er mindst risiko for, at nogen kommer til skade.

I almindeligt vestjysk blæsevejr (til og med kuling og storm i den ”milde” del af skalaen) foretages ikke særskilte sikkerhedsforanstaltninger.

Tordenvejr
Alle ansatte er opmærksomme i tordenvejr.

Såfremt der er tordenvejr tæt på Vorgod-Barde, kaldes alle børn ind og opholder sig indenfor, indtil tordenvejret er drevet over. Altså – ingen boldspil, udendørsidræt, klatring i træer osv., såfremt det tordner.

Leg i glat føre
I perioder med skiftevis tø, frost og isslag kan det blive aktuelt at lukke dele af de udendørs arealer for leg for at undgå, brækkede arme, hjernerystelser osv.
Det er især området omkring kælkebakken, der udgør en risiko.
Områder, der er lukket, mærkes så vidt muligt op med rødt/hvidt advarselsbånd.

Uanset hvilke forholdsregler vi tager, er det vigtigste at snakke med børnene om at opføre sig ansvarligt og ikke skubbe, mase og glide ind i hinanden på voldsomme måder.

Generelt
Der skal være plads til leg, tumlen og til, at alle børnene er trygge og føler sig fortrolige med det danske vejr. Vi kan ikke skrive os ud af alle tænkelige situationer med det vejr, vi har i Danmark – derfor er den generelle regel:

Brug sund fornuft, tænk en ekstra gang og tydeliggør for dig selv, at du har ansvaret for andre folks børn. Bring hellere børnene i sikkerhed en ekstra gang frem for at tage nogle chancer.