Skilsmissegruppe

Skilsmissegruppe – et tilbud til børn

Når børn oplever, at deres forældre bliver skilt/er skilt, fylder det meget hos disse børn, ikke kun mens skilsmissen står på, men også i årene fremover.
De kan befinde sig i en loyalitetskonflikt mellem forældrene og vil ikke belaste forældrene med, at det også indimellem er svært at være barn.

Vi oplever på skolen, at der er skilsmissebørn, som går alene med de svære tanker og følelser, og som også tror, at de er de eneste, som har det sådan.
Det er derfor vigtigt at give børnene mulighed for at få sat ord på det, som er svært.
På Vorgod-Barde Skole vil vi derfor tilbyde skilsmissebørn et pusterum i skoledagen, hvor de kan lytte, tale og blive lyttet til i samvær med andre børn, som også har oplevet skilsmisse.

Formålet med gruppen er:

• At skabe et fortroligt samvær, hvor man kan lytte og snakke med hinanden. Det er altså ikke et terapiforløb.
  • At børnene i mødet med jævnaldrende i samme situation som dem selv kan dele tanker, erfaringer, glæder og sorger.
  • At børnene oplever, at de både kan hjælpe og lære af hinanden.
  • At børnene får mulighed for at få sat ord på det, som er svært/godt i forbindelse med at være skilsmissebarn.

Strukturen i gruppen

• Gruppestørrelse på 4-6 børn.
  • Fast mødedag, fast tidspunkt og i eget lokale.
  • Mødepligt i de på forhånd aftalte antal mødegange.
  • Afbud til møderne, hvis man er forhindret.
  • Tavshedspligt børnene imellem og mellem de voksne og børnene.
    Det er vigtigt, at det, der tales om, bliver mellem gruppens medlemmer og kun kommer videre efter aftale med barnet.
  • Evaluering af forløbet med gruppen.
  • Hvis der er behov for det, tages der kontakt til forældrene.
  • Connie Clausen – pædagogisk assistent – deltager altid i møderne

Vi forventer, at I som forældre bakker jeres barn op i forhold til deltagelse i skilsmissegruppen, og at I henvender jer til Connie Clausen, hvis der er noget, I undrer jer over.