Børn, som oplever skilsmisse

Logo Vorgod-Barde Skole

Forord

En skilsmisse er altid svær, specielt når der er børn involveret.

Midt i krisen, smerten og måske også vreden, har I sammen ansvaret for at træffe de rigtige beslutninger for jeres børn.

Det er vigtigt, at beslutninger tages ud fra, hvad der er bedst for barnet. Barnet skal lyttes til, men ikke bestemme.

I nedennævnte vil vi hjælpe med gode råd til, hvordan vi sammen støtter jeres barn bedst.

Som forælder støtter du dit barn ved at:

• Fortælle barnet tydeligt, at det ikke er barnets skyld, at I ikke skal bo sammen. Fortæl det gerne flere gange.
  • Forstå, at dit barn oplever skilsmissen som en katastrofe. Det er en krise, sorg og livsændring, uanset hvilken alder barnet har, og uanset hvordan jeres samliv har været op til bruddet.
  • I sammen deltager i diverse møder omkring jeres barn i såvel dagpleje, børnehave og skole/SFO.
  • Barnet stadig får lov at være barn, og du sørger for at være den voksne.
  • Rumme, at barnet fortsat også elsker den anden forælder.
  • Tage ansvar for dine egne følelser. Er du vred, ulykkelig eller afmægtig, må du ikke snakke med barnet om det, men i stedet finde voksne at tale med.
  • Sørge for at pakke stridsøksen ned og gemme den godt væk. Hold fokus på dit barn og ikke dig selv.

Som ansatte støtter vi dit barn ved, at vi har:

• Har tavshedspligt.
  • Er neutrale og lytter til begge forældre.
  • Er barnets advokat og vil være med til at sikre, at barnets behov er i centrum.
  • Ikke accepterer, hvis forældre taler nedsættende om hinanden i barnets påhør.
  • Er ekstra opmærksomme på jeres barn og er til rådighed for barnet.
  • Videregiver relevant information til jer begge om, hvad vi observerer.
  • Udleverer relevant nyttig information til jer begge.
  • Altid er til rådighed, hvis/når I har brug for en snak.

Kender svar på:

• Hvad I har fortalt til barnet.
  • Hvordan barnet har reageret.
  • Om det er afgjort, hvor barnet skal bo fremover.
  • Om det er afgjort, hvordan samværet med den anden forælder vil være fremover/forældremyndighed.

I dagplejen vil vi:

Først og fremmest sørge for ekstra tryghed til dit barn.

I børnehaven vil vi:

Invitere jer til en samtale, så vi sammen kan lave den bedst mulige plan for netop jeres barn i en svær tid. Det er vigtigt for jeres barn, at I begge deltager i mødet/samtalen.

I skole/SFO vil vi:

Anbefale jer, at barnet kommer med i et forløb i skolens skilsmissegruppe.

En skilsmisse er ikke en afslutning på fællesskabet, men en forandring.
Fællesskabet om barnet slutter aldrig.

Parforholdet eller ægteskabet er slut, men forældreskabet vil fortsætte livet ud.
Som forældre skal I for jeres barns skyld derfor fortsat kunne kommunikere og samarbejde med hinanden.

Barnet må aldrig blive efterladt alene med ansvaret for at skabe sammenhæng i sit eget liv.
Det er for stor en opgave og kan have store konsekvenser i forhold til trivsel og udvikling.