Vorgod-Barde Skole - Principper

Logo Vorgod-Barde Skole

Undervisningens organisering

Formål

Vi ønsker at skabe en skoledag med struktur, ligesom vi ønsker, at hverdagen skal være varieret i forhold til fag.

Fællesskabende aktiviteter prioriteres højt med henblik på trivsel og dannelse. Vi ønsker en skole med et højt fagligt niveau.

Tiltag

Skolen skaber en skemastruktur, der understøtter formålet blandt andet ved at have morgensamling og læsebånd hver dag.

Vi tilstræber, at skoledagen tilrettelægges, så mellemtrinselever har mindst mulig ventetid før og efter skoledagen i forhold til buskørslen.

Skoledagens længde opfylder Undervisningsministeriets minimumskrav. Der er opsyn med eleverne 15 minutter før skolestart.

Det tilstræbes, at alle fag varetages af medarbejdere med undervisningskompetence i faget.

Det tilstræbes at afholde 2 årlige emneuger, hvor skemaet brydes op. Emneuger kan foregå på tværs af klasser/årgange.

Klassedannelse i børnehaveklasse sker i samarbejde med de afgivende børnehaver. Vi tilstræber et elevtal i børnehaveklassen på maksimalt 24 elever.

Ved mere end en klasse på årgangen tilstræbes det, at der dannes klasser med en ligelig fordeling af eleverne i forhold til køn, læring, trivsel og eventuelle kendte udfordringer

Vi tilstræber, at vikardækning sker med personale, som klassen kender.

Understøttende undervisning

Formål

Den understøttende undervisning skal understøtte elevernes læring, trivsel og personlige udvikling.

Tiltag

Vi tilstræber at indgå samarbejde med det omkringliggende samfund i den understøttende undervisning.

Vi tilstræber at have et frivilligt tilbud om minikonfirmandundervisning med kirken.

Folkeskolens timeløse fag tilstræbes tilgodeset i den understøttende undervisning.

Vi tilstræber at have et samarbejde med den kommunale kulturskole i den understøttende undervisning.

Samarbejde mellem skole og hjem

Formål

Vi ønsker et positivt, åbent, tillidsfuldt og konstruktivt samarbejde mellem skole og hjem. Vi anerkender vigtigheden af, at skole og hjem samarbejder omkring den enkelte elevs læring, trivsel og personlige udvikling.

Tiltag

Der afholdes mindst 1 årligt forældremøde på årgangen. Forældremødet afholdes tidligst efter 1. bestyrelsesmøde og senest inden efterårsferien. Det bestyrelsesmedlem, der skal holde oplæg, kontaktes forud for forældremødet.

Der afholdes mindst 2 skole-/hjemsamtaler i løbet af skoleåret.

Der afholdes forældredage, hvor forældre inviteres til at følge skolegangen.

Det tilstræbes, at der afholdes 1-2 skoledage i løbet af året, hvor alle skolens forældre/bedsteforældre inviteres til at deltage i undervisningen.

Den enkelte klasse inviterer klassens forældre til særlige lejligheder.

Klasselæreren informerer løbende klassens forældre om undervisningens indhold.

Skolelederen informerer alle skolens forældre om tiltag på skolen i forhold til eksempelvis læring og trivsel.

Den enkelte elevs udvikling i forhold til læring og trivsel beskrives/evalueres i ”Meddelelsesbogen”, som er et redskab til netop dette.

Skolen er generelt initiativtager på ovenstående. Samtidigt forventes det, at alle hjem som minimum er repræsenteret som til forældremøder og skole-/hjemsamtaler.

Samarbejde omkring den åbne skole

Formål

Vi tilstræber at samarbejde med relevante lokale/kommunale interessenter.

Tiltag

Det tilstræbes, at der er et samarbejde med kirken omkring frivillig minikonfirmandundervisning, ligesom vi tilstræber at samarbejde med den kommunale kulturskole omkring musik, billed- eller brugskunst.

Vi vil være lydhøre over for andre gode idéer.

Fællesarrangementer for elever i skoletiden

Formål

Vi ønsker et stærkt fællesskab på skolen. Vi tror på, at fællesskabende aktiviteter øger elevernes trivsel. Aktiviteterne styrker ligeledes elevernes dannelse.

Tiltag

Vi tilstræber, at alle klasser flere gange årligt har ”ud af huset”-arrangementer.

6. klasse tager hvert år på skolerejse.

Hele skolen tager hvert 4. år på skolebyt med 2 overnatninger.

Vi har flere fællesarrangementer i løbet af skoleåret, som vi forventer, at alle elever deltager i.

Vi har morgensamling hver dag.

Vi prioriterer, at eleverne skifter bekendtskab med kunst og kultur ved eksempelvis afholdelse af koncerter på skolen.

Optagelse af lyd eller billeder på skolens matrikel

Formål

Vi ønsker at skærme elever og medarbejdere for at blive optaget på lyd eller billede uden deres samtykke.

Tiltag

Med baggrund i GDPR-retningslinjerne (General Data Protection Regulation) gør vi opmærksom på, at det ikke er tilladt at optage billeder og/eller lyd på skolen og i skoleregi uden forudgående samtykke af alle implicerede parter.

Der kan i specielle situationer gives en tilladelse, hvis alle de medvirkende er orienteret og har givet deres tilsagn, og optagelsen alene er til intern brug for optageren/optagerne.

Skolens ledelse skal også give sin tilladelse til, at en optagelse må finde sted. Dette for at ledelsen har mulighed for at sikre, at alle parter er indforståede og har givet et positivt tilsagn om at medvirke.

Ved de arrangementer, hvor forældre er en del af skoledagen f.eks. skolefester og Syng Julen Ind, er det i orden at tage situationsbilleder og billeder af eget barn.

Revideret april 2023